تاریخ فقه وفقها
تاریخ فقه وفقها
قربانعلی اسمعیلی
تاریخ فقه وفقها
قربانعلی اسمعیلی
فلسفه اسلامی 1
دانشگاه آزاد اسلامی
رشته فقه وحقوق اسلامی
قربانعلی اسمعیلی
جزوه تاریخ تحلیلی اسلام 1و2
نمونه سوالات اندیشه اسلامی۳
فقه ۶ ادامه مطلب را ببینید
فقه تطبیقی ادامه مطلب را ببینید
تاریخ تحلیل اسلام (2)
مرا اسما زهر کین دادی
قاسم زارم بی پدر کردی
شمس مشرقین آمد فخر عالمین آمد در عزای مظلومان مادر حسین آمد
ای عزاداران اربعین آمد
در جنان زهرا دل غمین آمد
ای زمین کربلا جان تو و جان حسین
شجاعترین مردم سیرهء معصومین صلوات الله علیهم
آنچه در اینجا برشتهء نبشته درآمده است،گوشهای از فضائل و سیرهء عملی-اخلاقی بزرگمردی است که جدش رسول خدا و پدرش امیر المؤمنین(ع)و مادرش فاطمه زهرا کوثر اسلام(س)میباشد.نسبی از این شریفتر در عالم وجود ندارد.
در دامن چنین پدر و مادری و جد پرورش یافت. محبتها و نوازشهای آنها را فراموش نکرده است.و هنوز اشعار محبّتآمیز مادرش فاطمهء زهرا(س)در گوشش طنینانداز است که در حال بازی و نوازش به او میگفت:
اشبه أباک یا حسن و اخلع عن الحق رسن و اعبد الها ذامنن و لا توال ذا الأحسن1
وی سرور جوانان بهشت2و یکی از دو شخصیّتی است که نسل پیامبر از اوست.و نیز یکی از چهار نفری است که رسول خدا با آنان به مباهله نصارای نجران رفت3و یکی از پنج نفر اصحاب کساء و یکی از دوازده نفری است که خداوند اطاعت آنها را تا قیامت بر بندگانش واجب ساخته است و یکی از کسانی است که در قرآن،پاک و منزه از پلیدی معرفی شده است4و یکی از آنان است که خدا دوستی آنها را پاداش رسالت پیامبر(ص)دانسته است.5و یکی از آنانکه رسول خدا ایشان را هموزن قرآن و دستآویز و ثقل گران قرار داد.6
در راس کلیه فعالیتهای حوزه پرورشی مدیریت آموزشگاه می باشد که در این خصوص لازم است مدیر آموزشگاه با همکاری مربی یامعاون پرورشی زمینه حضور کلیه معلمان ودبیران را جهت ایفای نقش تربیتی خود در برنامه های تربیتی فراهم نمایند
مهمترین وظایف تربیتی معاون و مربی پرورشی که انتظار می رود زیر نظر مدیر آموزشگاه وبا همراهی وهمگاهی سایر عوامل ومعلمان در آموزشگاه برنامه ریزی و اجرا نماید:
الف:
1-تشکیل ستادهای (تربیتی،نماز،مسابقات فرهنگی وهنری ،قرآن ،..........)در کلیه مدارس
تقسیم کار بین اعضاء ستاد-نصب مشخصات اعضاء ستادها در دفتر آموزشگاه-
تشکیل منظم جلسات وپیگیری مصوبات
حضور فعال در مدرسه قبل از آغاز به کار روزانه ومادامی که برنامه ها وفعالیتهای آموزشی و پرورشی در جریان است و انجام امور پرورشی مدرسه که نیازمند پیگیری در خارج از آن است.
2-برنامه ریزی لازم جهت برگزاری نماز جماعت در اول وقت شرعی با حضور همکاران ودانش اموزان
اجرای طرح عملی آموزش نماز و برگزاری مراسم جشن تکلیف ویژه دانش اموزان مکلف سوم راهنمایی پسر وسوم ابتدایی دختر
برگزاری جلسات توجیهی و کارگروهی با والدین در خصوص مسائل تربیتی دانش آموزان
برنامه ریزی جهت پیوند هر چه بیشتر دانش آموزان با مساجدو همکاری جهت برگزاری برنامه های معنوی با حضور دانش آموزان ومردم در مساجد وفضاهای معنوی
اجرای طرح اشنایی دانش اموزان با مراجع تقلید
3-پیگیری وبرگزاری مسابقه درسهایی از قرآن با همکاری دارالقرانها
برگزاری محافل انس با قرآن با حضور دانش اموزان و والدین در نزدیک ترین مسجد به مدرسه
شناسایی دانش اموزان مستعد قرآنی و معرفی انان به دارالقرانها
برنامه ریزی جهت بازدید دانش آموزان از مراکز دارالقران
پیگیری و اجرای طرح ملی حفظ قران
4-برنامه ریزی لازم جهت شرکت دانش آموزان(راهنمایی و متوسطه) در مراسم عبادی وسیاسی نماز جمعه
5-برگزاری منظم وبا برنامه مسابقات فرهنگی وهنری (قرانی،هنری،فرهنگی،آوایی،تئاتر،ادبی،دستی وتجسمی و......)در مرحله آموزشگاه و اعزام ومعرفی برترینهای مدرسه به مرحله شهرستان در کلیه رشته ها
علاوه بر شرکت دانش اموزان در رشته های انفرادی ‘در یک رشته گروهی حداقل شرکت نمایند
امادگی کلیه دانش اموزان در سرود همگانی رهبری
6-برنامه ریزی لازم جهت مشارکت کلیه دانش اموزان در برنامه های متنوع به مناسبتهای مختلف(اعیاد – مناسبتهای مذهبی وملی.....) واجرای ان توسط دانش اموزان
7-راه اندازی هیات مذهبی دانش آموزان وبرگزاری مراسم های متنوع به مناسبتهای مختلف(اعیاد،محرم،......)
8-تهیه برنامه سالانه پرورشی مدارس از طریق مشارکت شوراها وانجمن های رسمی مدرسه وارائه به مدیر جهت تصویب در شورای مدرسه
9-سازماندهی نیروهای حوزه پرورشی و براساس ضوابط ومتناسب با برنامه ها
ب :برنامه ریزی مناسب در خصوص برگزاری برنامه های تربیتی ذیل با مشارکت همکاران وحضور حد اکثری دانش آموزان:
1-سازمان دانش آموزی( پبشتازان- فزرانگان)
2-شوراهای دانش آموزای ( تشکیل کمیته ها و واگذاری مسئولیتها به دانش آموزان ونصب آن در معرض دید دانش آموزان
3-برگزاری جلسات گفتگوی چهره به چهره با دانش آموزان با حضور اساتید مجرب متناسب با نیاز دانش اموزان
4-حجاب وعفاف
5-طرح پله پله با خدا
6-هفته بهداشت روانی،دهه فجر،دهه کرامت،دفاع مقدس،و.......
7-همکاری در خصوص پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در طول سال تحصیلی و تابستان
8-برنامه ریزی جهت اموزش مهارتهای لازم زندگی متناسب با نیاز دانش اموزان
9-برنامه ریزی جهت برگزاری مراسم صبحگاه و ورزش صبحگاهی
ج:
1-توجه به تهدیدها و آسیبهای اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش اموزان وبرنامه ریزی جهت رفع مشکل و آگاهی بخشی به دانش آموزان و والدین
2-تقسیم وقت و حضور معاون در کلیه مدارس تحت پوشش مجتمع(ویژه معاونین مجتمع)
3-برنامه ریزی جهت برگزاری اردوهای سازنده و با برنامه در طول سال تحصیلی
4-ارتباط مستمر با کانونهای فرهنگی وتربیتی وشرکت در برنامه های فرهنگی کانونها (طرح جوانه ، یک روز با کانون ، معرفی دانش آموزان مستعد جهت عضویت در انجمنهای کانون......)
5-داشتن طرح وبرنامه های ابتکاری متناسب با سن وجنس دانش آموزان در آموزشگاه
6-برنامه ریزی جهت داشتن مدرسه ای شاد وپویا جهت شکوفایی استعداهای نهفته دانش آموزان
7-نظارت وپیگیری نحوه اداره کلاسهای پرورشی (راهنمایی و متوسطه)
8-شرکت فعالانه در جلسات معاونین ومربیان پرورشی
9-تلاش جهت به روز شدن اطلاعات و ارتقاء توانمندی
10-واگذاری مسئولیت به دانش اموزان در اداره کتابخانه و نظارت لازم در نحوه اداره و کتب موجود در کتابخانه و تلاش در بروز نمودن کتابها
11-پیگیری جهت راه اندازی تعاونی مدرسه با مشارکت دانش اموزان
12-برنامه ریزی جهت حضور دانش اموزان در کنار مزار شهدای عزیز و برگزاری مراسم یادبود شهدا
13-بهره برداری لازم از امکانات رایانه ای و هوشمند سازی مدارس در راستای مسائل تربیتی
14-همکاری با ستاد اعتکاف دانش آموزی دربرگزاری مراسم معاون اعتکاف
کلیه فعالیتهای فوق وبرنامه های کیفی تربیتی دیگر می تواند در تعمیق باورها ونهادینه کردن آموزه های دینی وهمچنین بالابردن عزت نفس دانش آموزان موثر باشد لذا می طلبد معاون محترم پرورشی وتربیت بدنی زیر نظر مدیر مجتمع و باهمکاری کلیه پرسنل آموزشگاه نهایت سعی وتلاش خود را انجام نماید لذا عدم توانایی وتسلط به کار وهمچنین کم کاری وغفلت از وظایف اصلی عواقب ناخوشایندی (حق الناس ) در پی خواهد داشت
اشتیاق به خدمت
ساده زیستی و اجتناب از اشرافی گری
امانتداری و صداقت
رازو نیاز با معبود یکتا
گفتم: چقدر احساس تنهایی میكنم …
گفتی: فانی قریب
.:: من كه نزدیكم (بقره/۱۸۶) ::.
وقتی غبار فتنه از آنسوی کاخ سیاه شرک و ظلم وزیدن می گیرد و آسمان دل و دیده مسلمانان عالم با تیر زهرآگین توهین به پیامبر اکرم(ص) که منبع نورانیت و تندیس عبادت و عصاره خلقت است شرحه شرحه و جریحه دار می گردد؛ و وقتی تاریک اندیشان شب پرست با مشتهای پر از خاکشان، بزرگی و تابش خورشید را نشانه می روند، وقتی در شهر کورها، آفتاب عالمتاب را انکار می کنند و وقتی روبه صفتان دژخیم ، نورانیت نبوت و معصومیت پیامبر(ص) را نشانه می روند؛دل از دل عشاق می رود و جانشان به جوش و خونشان به خروش می آید و سیل بنیان کن اعتراض و دادخواهی ، طومار شب پرستان کفران کیش را درهم می پیچد.
در پاسخ به اهانت بی شرمانه استکار به وجود مقدس و تابناک حضرت رسول(ص) چهل آیه قرآنی که خداوند خطاب به حضرت رسول اعظم نازل فرموده و سرشار از بشارت ها، امید ها و نویدها در تحقق جهانگیری رسالت آخرین فرستاده خداوند است را تقدیم می گردد:
*نماد خدا دوستی
1-قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ. بگو: «اگر خدا را دوست مىدارید، از من پیروى کنید! تا خدا(نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.» آل عمران 31)
2-مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً . کسى که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده؛ و کسى که سرباز زند، تو را نگهبان(و مراقب) او نفرستادیم(و در برابر او، مسئول نیستى). (نساء80)
1) لازمه کار با کودک داشتن صبر و حوصله فراوان و از کوره در نرفتن است.
2) لازمه کار با کودک « خودشناسي » و « خودآگاهي »و شناختن احساسات و افکار و انتظارهاي خود نسبت به کودک است : « خود را بشناس »
«امروز میخواهم پدر تو باشم» «برگهایی از دفتر زرین سیرهء نبوی»
مولف: مرحوم حجت الاسلام حسن اسدی محسن آبادی ( برای شادی روحش صلوات بفرستید)
آنچه در این مقاله ملاحظه میکنید،قطرهای از اقیانوس بیکران کمالات و فضائل رسول اکرم(ص)و زندگی ساده و بیآلایش آن بزرگوار است که از لابلای کتب تاریخی و حدیثی استخراج شده و در دسترس دوستان قرار میگیرد.دبیران گرامی مستحضرند که یکی از مهمترین شیوههای تأثیرگذاری در درس دینی و فراروی از آموزش نظری و رسیدن به مرحلهء عاطفی و رفتاری،ارائهء نمونهها و شواهد تاریخی از سیرهء عملی معصومین صلوات الله علیهم است.به همین جهت و به منظور پربارتر کردن درسها و ارائهء الگوها و نمونههای عینی،این مقاله به تحریر درآمده است.در این مقاله کوشش شده که شواهد تاریخی به نحو مستند و با ذکر منابع در اختیار همکاران عزیز قرار گیرد تا از اعتبار لازم برخوردار باشد.
(24) وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السّلَامُ لِأَبَوَيْهِ عَلَيْهِمَا السّلَامُ
24- نيايش، درباره پدر و مادرش كه درود بر ايشان باد
|
: |
اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ، وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الطّاهِرِينَ، وَ اخْصُصْهُمْ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ بَرَكَاتِكَ وَ سَلَامِكَ. وَ اخْصُصِ اللّهُمّ وَالِدَيّ بِالْكَرَامَةِ لَدَيْكَ، وَ الصّلَاةِ مِنْكَ، يَا أَرْحَمَ الرّاحِمِينَ.
خدايا رحمت فرست بر محمد، بنده و پيغمبرت، و بر خاندان پاكش، و ايشان را به بهترين صلوات و رحمت و بركات و سلام خود امتياز بخش، و پدر و مادرم را. خدايا به كرامت نزد خود، و رحمت از جانب خود اختصاص ده، اى مهربانترين مهربانان.
باسمه تعالی
هنگام دیدن آب: ا َلحَمدُلِلّه الَّذی جَعَلَ الماءَ طَهوراً و لَم یَجعَلهُ نَجساً
( حمد و سپاس مخصوص خدایی است که آب را پاک آفرید و آن را نجس قرار نداد )
شستن صورت: اَللّهُمَ بَیِّض وَجهی یَومَ تَسَوَّدُ الوُجوهُ و لا تَسوَدُّ وَجهی یَومَ تَبیَضُّ الوُجوه
( خداوندا روزی که در آن برخی چهره ها سیاه می گردند ، روی مرا سفید گردان و روزی که در آن پاره ای از چهره ها سفید می گردد ، رو سیاهم مگردان )
دست راست : اَللّهُمَ اَعطِنی کِتابی بِیَمینی ( خدایا نامه اعمال مرا به دست راستم بده )
دست چپ: اَللّهُمَ لا تَعطِنی کِتابی بِشِمالی ( خدایا نامه عمل مرا به دست چپم مده )
مسح سر : اَللّهُمَّ غَشِّنی بِرَحمَتِک ( خدایا جامه رحمت ، برکت و عفوت را بر من بپوشان )
مسح پا: اَللّهُمَّ ثَبِّت قَدَمایَ علی صِراطِکَ المُستقیم ( خداوندا گام های مرا بر صراط ثابت و استوار فرما )
حضرت علی (ع ) می فرماید :هر کس این چنین وضو بگیرد و دعا بخواند خداوند از هر قطره آب وضویش فرشته ای خلق می کند که تا قیامت به تسبیح و تقدیس خداوند مشغول می باشد و ثوابش را برای صاحب وضو می نویسند .